Prețurile europene ale transportului rutier bat noi recorduri

Inflația, slăbirea cererii, instabilitatea socială și războiul din Ucraina duc la evoluții schimbătoare ale prețurilor transportului rutier de marfă, relevă Indicatorul de referință pentru tarifele de transport rutiere (European Road Freight Rates Benchmark) pentru Q2 2022.

  • Indicele european al tarifelor de transport rutier contractual atinge un maxim istoric de 121 de puncte în Q2 2022, în creștere cu 6,1 puncte față de trimestrul anterior și cu 13,1 puncte față de anul precedent.
  • Indicele european al tarifelor de transport rutier la vedere a atins, de asemenea, un record de 134 de puncte, în creștere cu 11,8 puncte față de Q1 2022 și cu 20,1 puncte față de Q2 2021.
  • Inflația este în creștere în toate țările europene și a atins un nivel record de 8,6% în zona euro în iunie.
  • În timp ce prețurile la motorină au variat în funcție de țară, au rămas ridicate în iulie și sunt cu 69% peste nivelul din ianuarie.

European Road Freight Rates Benchmark, produs de Transport Intelligence, Upply și IRU, analizează trimestrial tarifele de marfă rutieră și perspectivele pieței europene, pentru a informa deciziile expeditorilor, furnizorilor de transport și transportatorilor.

  • Războiul în Ucraina: După invazia Ucrainei, în martie, prețul motorinei UE-27 înainte de impozitare a crescut cu 69% față de nivelul din ianuarie.
  • Scăderea cererii: mai mulți indicatori indică o scădere a cererii pentru transportul rutier european de marfă, cu scăderea activității în toate economiile majore și ratele inflației care afectează încrederea consumatorilor și a întreprinderilor.
  • Creșterea inflației: inflația este în creștere în toate țările europene și a atins un nivel record de 8,6% în zona euro în iunie. Potrivit ultimelor date, Spania se confruntă cu cea mai mare creștere a prețurilor de +10,2%, mai mare decât celelalte mari economii europene ca Germania (7,9%), Franța (5,8%), Italia (8%) și Marea Britanie ( 9,1%).
  • Lipsa de șoferi: Lipsa afectează întregul continent european. Germania se află într-o situație deosebit de critică, cu un deficit estimat de 50.000 până la 80.000 de șoferi de camion. Muncitorii migranți reprezintă 24% din forța de muncă germană a șoferilor, iar pierderea cetățenilor ucraineni care se întorc pentru a-și apăra țara a restrâns și mai mult oferta de șoferi în Germania.
  • Franța/Spania: Acest coridor a înregistrat creșteri foarte semnificative ale ratelor spot. În special, creșterea a atins 21,2% trimestrial pe direcția Paris-Madrid. Aceasta este aproape de două ori creșterea medie a ratelor la vedere europene și este, de asemenea, a doua cea mai mare creștere dintre toate ratele la vedere europene.
  • Germania/Polonia: Toate tarifele, cu excepția tarifelor spot de la Duisburg la Varșovia, au atins noi maxime istorice pe această rută, după ce au urmat o tendință ascendentă de la începutul pandemiei. Spre deosebire de relația observată pe majoritatea rutelor europene, tarifele spot pe această rută au crescut mai lent decât tarifele contractuale. Cererea a fost afectată în special de slăbirea industriei din Germania și Polonia. Instabilitatea creată de conflictul din Ucraina este deosebit de remarcabilă în această parte a Europei și afectează și dezvoltarea perspectivelor industriale.
  • Franța/Marea Britanie: În urma Brexit-ului, operațiunile de transport între Franța și Marea Britanie au devenit mai scumpe și mai lungi. Cercetătorii de la London School of Economics (LSE) au descoperit că, în timp ce exporturile s-au redresat în mare măsură, importurile britanice din UE au scăzut cu 25% în comparație cu alte destinații. În plus, varietatea mărfurilor comercializate a scăzut cu 30%. Mărfurile de valoare mică au fost cele mai afectate de creșterea costurilor administrative.

 

Admin

Admin