AITA, ASMAP UA și UND: Scrisoarea comună privind impactul negativ al procedurii de detașare în Polonia

Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA) de comun cu Asociația Internațională a Transportatorilor din Turcia (UND) și Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din ucraina (ASMAP UA), au adresat o scrisoare comună către Uniunea Asociațiilor de Transport Rutier din Regiunea Mării Negre (BSEC-URTA), în vederea includerii în ordinea de zi a următoarei Adunări Generale (care va avea loc în perioada 27-28.10.2023 în or.Baku) pentru adoptarea de acțiuni comune vizând problema detașării lucrătorilor din transportul rutier în Polonia.

Astfel, începînd cu data de 19 august 2023, conform prevederilor Legii Republicii Polonia „Detașarea lucrătorilor în transportul rutier”, care prevede că șoferii și transportatorii din țări terțe care efectuează transport și transport bilateral către/ din Polonia, urmează obligatoriu:

– să se înregistreze pe site-ul Agenției pentru Muncă a Republicii Polone;

– șoferul este obligat să prezinte la control „Confirmarea Declarației de detașare” pe hârtie, respectiv semnată de conducătorul auto și administratorul companiei de transport;

– salariul șoferului pe perioada șederii acestuia în Polonia trebuie să îndeplinească anumite cerințe.

Este de menționat faptul, că prevederile Legii menționate stabilește și amenzi pentru încălcarea cerințelor de mai sus.

Implementarea practică a prevederilor Legii menționate, cauzează mari dificultăți transportatorilor din țările noastre, provoacă atât costuri financiare suplimentare, cât și pierderi de timp de lucru.

În scrisoare se menționează faptul, că înregistrarea electronică a Declarației de detașare a șoferului din țări terțe în sistemul electronic polonez https://www.biznes.gov.pl nu este posibilă fără obținerea semnăturilor electronice poloneze, ceea ce duce la o povară administrativă și financiară suplimentară pentru transportatori. Procedura de înregistrare și completare a informațiilor relevante despre postarea șoferului pe site-ul specificat este complexă și greoaie.

Ca soluție, Asociațiile propun de a permite Poloniei să recunoască semnăturile electronice – chei electronice emise de autoritățile naționale din țări terțe (Moldova, Turcia, Ucraina și altele). Totodată, se propune să se informeze despre detașarea șoferilor o dată la 6 luni sau 1 an, așa cum se întâmplă, în special, la confirmarea salariului minim pentru șoferii care efectuează transport spre/din Germania.

În final, Asociațiile AITA, UND și ASMAP UA, solicită Adunării Generale a BSEC-URTA să sprijine transportatorii rutieri din regiune din țările care nu sunt membre ale Uniunii Europene și să facă apel la Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere, Guvernul Republicii Polonia și Comisia Europeană în vederea eliminării discriminării în Republica Polonia a transportatorilor din țări terțe care efectuează transport bilateral către/din această țară.

Pentru vizualizarea scrisorii accesați mai jos:

Scrisoarea comună în original și  traducerea scrisorii în limba română

Admin

Admin