Poate transportul rutier să absoarbă dublarea taxelor de drum din UE într-un termen scurt?

La 1 decembrie 2023, Germania va deveni prima țară din UE care va aplica noul cadru de taxare pentru utilizatorii de drumuri al blocului, evidențiind trei probleme principale legate de lege și de implementarea acesteia.

În 2022, UE a adoptat un nou cadru legislativ pentru taxele de utilizare a drumurilor. Se așteaptă ca statele membre să transpună noile reguli în legislația națională până la sfârșitul lunii martie 2024. Germania va fi prima țară care va implementa noua legislație.


În octombrie, parlamentul federal german a aprobat un plan care va duce la dublarea tarifelor de taxare pentru utilizarea unei combinații standard de camioane Euro VI începând cu 1 decembrie 2023. Dublarea tarifului de taxare include o taxă dublă pentru emisiile de CO₂. Prima încărcare vine printr-o variație a ratei bazată pe performanța CO₂ a vehiculului. A doua taxă provine dintr-un cost suplimentar de CO₂ extern care se adaugă.

Noile taxe sunt menite să stimuleze adoptarea vehiculelor grele cu emisii zero. Cu toate acestea, așa cum a evidențiat adesea IRU, astfel de vehicule nu sunt disponibile pe scară largă pe piață: chiar dacă o companie de transport și-ar permite să-și schimbe flota în câteva săptămâni sau luni, ea are puține posibilități de a trece la un preț accesibil și ușor de utilizat. vehicule cu emisii, inclusiv pentru călătorii pe distanțe lungi.

Există, de asemenea, două probleme specifice cu modul în care Germania a implementat noile reguli.

Germania introduce noile taxe de trecere cu un preaviz foarte scurt, după ce a dat pieței și companiilor de transport mai puțin de o lună să reacționeze.

Este extrem de dificil pentru operatorii de transport rutier să absoarbă o dublare a taxelor de drum într-un termen atât de scurt, fără riscuri serioase. Negocierile contractuale au fost aproape imposibile până la decizia finală a parlamentului federal. Renegocierea contractelor într-o lună este o provocare pentru operatorii de transport de toate dimensiunile.

În cele din urmă, creșterile taxelor de utilizare a drumurilor ar putea avea un impact asupra prețurilor de consum în Germania și nu numai. Este esențial ca statele membre să prevadă un timp adecvat pentru aplicarea unor tarife mai mari pentru a permite transportului rutier și industriei logisticii să se adapteze în mod corespunzător la noua situație.

Trebuie remarcat faptul că noul cadru UE de tarifare pentru utilizatorii de drumuri impune foarte puține obligații statelor membre, oferindu-le o mare flexibilitate decizională.

De exemplu, în ceea ce privește costurile externe, doar perceperea unei taxe pentru poluarea aerului va deveni obligatorie din 2026 încoace. Nu există nicio obligație de a aplica o taxă dublă pentru emisiile de CO₂ prin variarea ratelor în funcție de performanța CO₂ a vehiculului, împreună cu perceperea unui cost extern de CO₂.

Germania a decis să aplice cele mai multe taxe posibile conform legislației UE, dublând tarifele de drum. Statele membre nu sunt obligate să prescrie cea mai mare creștere posibilă.

Comentând acțiunile grăbite și extreme ale Germaniei, directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian , a spus: „Sperăm că celelalte state membre vor fi mai rezonabile. Dacă toate statele membre ar urma pe urmele Germaniei, ne vom confrunta cu costuri astronomice în întreaga UE. Există cel puțin două probleme cu punerea în aplicare de către Germania a noilor reguli: au dat foarte puțină notificare și au prescris cea mai mare sumă posibilă în conformitate cu legislația UE. Acest lucru vine în plus față de faptul că noul cadru nu poate stimula adoptarea de vehicule cu emisii zero, deoarece acestea nu sunt ușor disponibile pe piață. Deci, operatorii mici și mijlocii, fundația industriei transportului rutier, sunt penalizați cu taxe pentru care nu pot face nimic în mod realist.”

Alte state membre se pregătesc să pună în aplicare noile norme în 2024 sau mai târziu.

Sursa: https://www.iru.org/news-resources/newsroom/can-road-transport-absorb-doubling-eu-toll-rates-short-notice

Admin

Admin