Noul tahograf gata parțial pentru implementarea UE, IRU solicită o perioadă de grație

Începând cu data de 21 august 2023, noul tahograf inteligent versiunea 2 (SMT2) este obligatoriu pentru toate vehiculele comerciale grele nou înmatriculate. Dar având în vedere întârzierile în disponibilitatea dispozitivelor SMT2, IRU solicită Comisiei Europene să recomande statelor membre să acorde o perioadă de grație până la sfârșitul anului 2023 pentru a preveni blocarea a zeci de mii de camioane și autocare noi.

Noul SMT2 vine cu o serie de beneficii. În comparație cu versiunea 1 a tahografului inteligent (SMT1), SMT2 include caracteristici suplimentare, cum ar fi înregistrarea automată a punctelor de trecere a frontierei și posibilitatea ca agenții de aplicare a legii să vizualizeze datele de la distanță.

SMT2 nu este doar un instrument cheie pentru monitorizarea respectării normelor UE privind timpul de conducere și odihnă, ci și normele de cabotaj și chiar detașarea șoferilor.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian , a declarat: „Sectorul nostru așteaptă cu nerăbdare versiunea 2 a tahografului inteligent.

„Printre alte beneficii, noile sale caracteristici ar putea reduce numărul de controale rutiere și ar putea îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor și agenților de aplicare prin vizarea doar a infractorilor frecventi și grei, un scenariu ideal pentru care IRU pledează de mult timp.

Dar întârzierile în livrarea noilor tahografe pot bloca între 20.000 și 40.000 de vehicule de la înmatriculare până la sfârșitul anului 2023.

Acest blocaj este inacceptabil. Înseamnă întârzieri în primirea de noi vehicule, care pot afecta semnificativ planificarea operatorilor de transport și, în consecință, capacitatea UE de transport de pasageri și mărfuri.

Chiar dacă un stat membru decide unilateral să accepte în mod excepțional înmatricularea și circulația vehiculelor noi echipate cu dispozitive SMT1, operatorii de transport pot fi amendați dacă trec granițele statelor membre urmând o abordare diferită.

Săptămâna trecută, IRU a solicitat Comisiei Europene să recomande statelor membre să prevadă în mod excepțional o perioadă de grație până la sfârșitul anului 2023 pentru instalarea dispozitivelor SMT2 pentru vehiculele înmatriculate începând 21.08.2023, atât la nivel național, cât și la cel internațional.

În perioada de grație, vehiculele noi echipate cu versiunea anterioară a tahografului, SMT1, ar trebui acceptate provizoriu pentru înmatriculare în paralel cu vehiculele echipate cu SMT2, cu condiția ca acestea să fie echipate ulterior cu dispozitive SMT2 până la sfârșitul perioadei de grație.

În plus, autoritățile de aplicare nu ar trebui să aplice sancțiuni companiilor de transport pentru exploatarea vehiculelor înmatriculate începând cu 21.08.2023, cu dispozitive SMT1 în perioada de grație.

Dacă noile vehicule de ultimă generație sunt blocate de a fi livrate cu dispozitive SMT1, aceasta va împiedica funcționarea vehiculelor mai ecologice, punând în pericol obiectivele de reducere a CO2 ale Europei.

Mai multe state membre ale UE, inclusiv Germania, Spania și Suedia, au decis în mod unilateral perioadele de grație. Deși acesta este un pas binevenit, există o lipsă de armonizare a duratei scutirii și a condițiilor.

Pe lângă reperul care vizează noile vehicule grele, cea mai recentă modificare a normelor UE privind timpul de conducere și odihnă stabilește și termene limită pentru modernizarea vehiculelor înmatriculate înainte de 21.08.2023. Aceste termene limită sunt îngrijorător de aproape, între sfârșitul anului 2024 și august 2025, în funcție de vehicul.

Având în vedere provocările actuale de a echipa vehicule noi cu SMT2, IRU anticipează întârzieri în furnizarea de dispozitive SMT2 pentru modernizarea vehiculelor aflate deja pe drumurile UE.

Admin

Admin