Noi orizonturi: dezvoltări ale sistemului TIR în 2023

1.Republica Irak a devenit cea de a 78-a țară care a aderat la Convenția TIR în martie 2023.

  1. Avânt puternic al Chinei

După ce a rezistat provocărilor impuse de Covid-19, operațiunile TIR din China au fost reluate la începutul anului 2023. Peste 15 rute noi au fost lansate în acest an, în special legând China de Afganistan, Mongolia, Asia Centrală și Pakistan, diversificând în continuare rutele regionale de transport pentru a facilita creșterea comerțului. Unsprezece noi puncte vamale au fost deschise pentru operațiunile TIR, majoritatea situate în hub-uri logistice interioare, unde companiile se pot bucura de beneficii unice, proceduri simplificate la frontieră și livrare sigură din ușă în ușă.

În 2023, pentru prima dată, un transport TIR a fost efectuat complet de o companie chineză. Odată cu creșterea interesului și încrederii companiilor chineze în afacerile de transport rutier internațional și TIR, numărul total de transportatori chinezi TIR s-a dublat în acest an. TIR conectează acum China cu peste 30 de țări din Eurasia, oferind opțiuni de transport mai sigure, care sunt cu peste 80% mai rapide și cu 50% mai ieftine.

  1. TIR s-a extins rapid în regiunea Consiliului de Cooperare al Golfului (CCG), din Oman și Emiratele Arabe Unite (EAU) până în Arabia Saudită și, cel mai recent, în Qatar, reducând semnificativ timpul de trecere a frontierei și stimulând comerțul regional.
  2. Culoare verzi TIR

În luna mai, Turkmenistanul a stabilit culoare verzi la zece puncte de trecere a frontierei cu Afganistan, Iran, Kazahstan și Uzbekistan pentru a acorda prioritate vămuirii pentru transportul TIR.

În Kârgâzstan, operatorii și expeditorii care trimit informații prealabile privind mărfurile către vama kârgâză prin TIR-EPD, pot beneficia acum de cabine de procesare dedicate la frontiera Dostuk.

  1. De la 40 de zile la doar 9 zile

În loc să dureze 40 de zile pe mare, Grupul Milton a transportat mărfuri din Europa în Orientul Mijlociu folosind sistemul TIR – traversând 13 țãri – în doar nouă zile. Mărfurile au plecat din Letonia și au tranzitat Lituania, Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Turcia, Iran prin portul Bandar Abbas și apoi către Emiratele Arabe Unite folosind o navă Ro-Ro și, în cele din urmă, Regatul Arabiei Saudite, înainte de a ajunge la destinație în Kuweit.

  1. Digitalizare

Asia Centrală se află în centrul conectivității est-vest. Cu instrumente de facilitare a comerțului, cum ar fi sistemul TIR, țările din Asia Centrală fără ieșire la mare s-au transformat în centre comerciale regionale legate de mare. Ele sunt deschizătoare de drumuri în digitalizarea TIR. Sectorul privat și administrațiile vamale din Asia Centrală, cu sprijinul Agenției Germane pentru Cooperare Internațională (GIZ), au digitalizat complet schimburile de date între întreprinderi, ridicând securitatea TIR la un nou nivel prin gestionarea avansată a riscurilor operațiunilor TIR.

  1. Noul grup de asociații TIR

Prima reuniune a nou createi “Organizații de Cooperare Economică-Grupul Consultativ al Asociațiilor Naționale TIR (ECO-TIRACG)” a avut loc în octombrie pentru a revizui responsabilitățile sale cheie, precum și oportunitățile de optimizare a frontierelor regionale.

ECO-TIRACG a fost creat pentru a transmite contribuțiile sectorului privat organismelor ECO privind facilitarea transportului și tranzitului și pentru a stimula în continuare sistemul TIR, care se confruntă cu o tendință ascendentă în țările ECO precum Azerbaidjan, Iran, Kârgâzstan, Pakistan, Turcia, Turkmenistan și Uzbekistan. Reuniunea ECO-TIRACG a analizat, de asemenea, alte bune practici de trecere a frontierei, inclusiv culoarele verzi TIR și procedurile simplificate de acordare a vizelor și permiselor. Multe coridoare TIR noi au fost deschise în regiune împreună cu NLC, inclusiv Pakistan-Afganistan-Uzbekistan-Kazahstan, China-Pakistan-Afganistan și China-Kârgâzstan-Kazahstan-Pakistan.

  1. Huawei optează pentru TIR

La începutul anului 2023, Huawei s-a alăturat companiilor precum FedEx Express și DB Schenker, apelând la TIR pentru a servi mai bine clienții din Arabia Sauditã și restul regiunii CCG.

Huawei se bucură acum de economii remarcabile de timp atunci când își livrează produsele sub acoperirea Carnetului TIR. TIR a fost utilizat până acum pentru 1.800 de livrări Huawei. Acest regim vamal este operațional în CCG, reducând timpul de transport între Iordania și Emiratele Arabe Unite prin Arabia Sauditã cu 50%, peste 70% între Oman și Arabia Saudită și peste 90% între Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită.

9 Livrare ajutoare umanitare

În urma cutremurului devastator care a lovit estul Turciei și nordul Siriei în februarie 2023, sistemul TIR a fost utilizat pentru a transporta eficient provizii umanitare peste granițe. Operatorul pakistanez NLC a transportat ajutoare umanitare – inclusiv corturi, pături și alte ajutoare de bază – către Turcia prin Iran, folosind TIR și coridorul Islamabad-Teheran-Istanbul (ITI).

Coridorul ITI a fost activat în comun de ECO, IRU, Pakistan, Iran și Turcia în octombrie 2021. În medie, coridorul susținut de TIR a redus cu 80% timpii de tranzit în comparație cu ruta maritimă obișnuită.

10 Brazilia pe calea TIR

În octombrie, IRU, Ministerul Afacerilor Externe al Braziliei și membrul IRU NTC & Logística au organizat o conferință de două zile în Campo Grande cu privire la modul în care TIR ar susține comerțul în America de Sud, inclusiv de-a lungul coridorului bioceanic.

Coridorul Bioceanic este o autostradă care se va întinde pe întreaga lățime a Americii de Sud, din Brazilia până în Chile, deschizând noi oportunități de export din Pacific, în special către China. La conferință au participat senatori, autorități din transport și operatori din întreaga țară, senatori paraguayeni și reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, precum și participanți din sectorul public și privat din Argentina.

IRU colaborează cu membrii săi și cu autoritățile publice pentru a sprijini aderarea Braziliei la TIR, precum și implementarea TIR în Argentina, Chile și Uruguay.

Admin

Admin