Lipsa globală de șoferi: anul 2023 în analiză

În 2023, IRU, susținută cu informații concrete de la membrii săi, a continuat să raporteze și să analizeze lipsa globală de șoferi: o problemă cronică care amenință rețelele de mobilitate și lanțurile de aprovizionare.

De câțiva ani, IRU își publică raportul global privind lipsa șoferilor.

În 2023, raportul IRU a constatat că deficitul de șoferi de camion a crescut la nivel global , cu peste trei milioane de locuri de muncă de șofer de camion neocupate, sau 7% din totalul posturilor, în 36 de țări studiate, reprezentând 72% din PIB-ul global.

Două excepții au fost Europa și Statele Unite, unde penuria s-a redus ușor în 2023 din cauza cererii mai scăzute de transport ca urmare a inflației și a politicii monetare mai stricte care limitează consumul și investițiile.

Se estimează că deficitul se va agrava mult în următorii ani. Fără acțiuni de atragere și reținere a șoferilor, peste 7 milioane de posturi de șofer de camion ar putea fi neocupate până în 2028 în țările chestionate, inclusiv 4,9 milioane în China (20% din totalul posturilor), 745.000 în Europa (17% din totalul posturilor) și 200.000. în Turcia (28% din totalul posturilor).

Profesia de șofer de camion are o populație îmbătrânită: mai puțin de 12% dintre șoferii de camion au sub 25 de ani, scăzând la 5% în Europa, cu excepția Chinei (17%) și Uzbekistanului (25%).

Ponderea femeilor șoferi de camion continuă să rămână scăzută, la doar 6% sau mai puțin în țările studiate, sub nivelul general al industriei de transport. S-a constatat că China (6%) și Statele Unite (8%) au cea mai mare pondere de femei șoferi de camion.

Comentând semnificația constatărilor, secretarul general al IRU, Umberto de Pretto , a spus: „Nu putem permite lipsei de șoferi să se agraveze. Operatorii își fac partea lor, dar guvernele și autoritățile trebuie să-și sporească eforturile pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și accesul la profesie.”

Cel puțin 50% dintre operatorii de transport rutier au probleme serioase în angajarea șoferilor calificați, în majoritatea țărilor studiate. De asemenea, mulți nu își pot extinde afacerea și pierd clienții și veniturile existenți.

Unul dintre motivele pentru care există o lipsă de șoferi este că viața unui șofer de camion poate fi dificilă, cu ore lungi, inclusiv timpi lungi de așteptare la granițe, responsabilități dificile de încărcare și descărcare, facilități inadecvate și multe sarcini diverse.

Inovația poate ușura unele dintre provocări și poate face profesia mai plăcută, împlinită și atractivă.

Sursa: IRU

AITA

AITA