TEN-T: IRU și ETF solicită statelor membre UE să se concentreze mai mult pe sector

Partenerii rutieri din IRU și ETF, analize sociale, revizuirea în curs a Regulamentului rețelelor europene de transport (TEN-T) este vital pentru sistemul de transport al UE în special pentru sectorul rutier. Statele membre vor fi de acord cu soluții pragmatice și oportune.

Lipsa unor locuri de parcare sigure și securizate – doar 3% din locurile de parcare din UE sunt certificate ca sigure și securizate – limitează atractivitatea profesiei, împiedicând sectorul să atragă noi șoferi, de care are nevoie disperată.

Accesul operatorilor de transport rutier la terminalele multimodale de marfă și nodurile de pasageri existente ar trebui, de asemenea, îmbunătățit pentru a spori complementaritatea modală și cooperarea orizontală. În plus, ar trebui garantată disponibilitatea infrastructurii pentru combustibili alternativi.

Nerezolvarea acestor probleme face ca industriei să fie foarte dificil să garanteze șoferilor facilități adecvate de care au nevoie pentru a lucra în condiții decente și sigure. De asemenea, nu sprijină în mod adecvat decarbonizarea transporturilor din UE.

Regulamentul TEN-T este menit să abordeze aceste probleme critice. Dar perspectiva actuală a statelor membre, care se ferește de a se angaja la termene și soluții ferme, nu reușește să răspundă urgenței și sferei provocării. IRU și ETF apreciază eforturile Președinției cehe a Consiliului UE pentru a ajunge la o poziție comună înainte de sfârșitul anului. Dar noul regulament TEN-T trebuie să fie mai ambițios.

Sectorul solicită o rețea completă de zone de parcare pentru camioane sigure și securizate pe rețeaua centrală și extinsă a TEN-T până în 2035 și în rețeaua sa cuprinzătoare până în 2040. Termenele intermediare ar trebui stabilite încă din 2027.

Aproximativ 100.000 de locuri de parcare lipsesc în UE, în timp ce foarte puțin sunt certificate ca sigure și securizate. Acest lucru afectează negativ timpul de odihnă al șoferilor și chiar bunăstarea acestora și, prin extensie, siguranța șoferului și atractivitatea profesiei.

În sectorul transportului rutier din UE, în prezent, lipsesc peste 400.000 de șoferi, care se vor dubla cu mult până în 2026. Ar trebui făcut tot posibilul pentru a face profesie de șofer mai atractivă.

Pentru a menține economia în mișcare, state membre nu pot permite să nu aibă termen limită, sau chiar să aștepte până în 2050, așa cum a propus Europeană, fără a se asigura că această instituție de urgență sau rețea adecvată de zonă de parcare. .

Îmbunătățirea accesibilității rețelei existente de terminale și hub-uri pe TEN-T ar trebui să încurajeze transportul multimodal pe termen scurt.

Pe termen mediu și lung, revizuirea Regulamentului TEN-T poate stimula construirea de noi terminale și noduri.

Deși sectorul are nevoie de termene limită mai ambițioase decât chiar și cele propuse inițiale ale Comisiei Europene, discuțiile statelor membre au diluat și mai multă propunere a Comisiei.

În plus, termenele limită pentru construirea infrastructurii necesare pentru încărcarea vehiculelor electrice în terminale și hub-uri din jurul nodurilor urbane ar trebui să fie complet sincronizate cu Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR). De asemenea, ar trebui stabilitate termene pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu hidrogen în terminale și hub-uri.

Peste 75% din totalul transportului de mărfuri interioare este transportat rutier în Europa. This cifră a crescut doar de-a lungul deceniilor. În mod similar, transportul rutier colectiv de pasageri (adică autobuze și autocare de lungă distanță) este a doua formă de transport cea mai utilizată în UE, după mașinile private. Comisia Europeană estimează că transportul comercial de pasageri va crește cu peste 40% până în 2050.

Având în vedere rolul transportului rutier în calitatea mărfurilor și a persoanelor în UE și creșterea mobilității prevăzute a cererii, obiectivele politice de mediu și siguranță ale UE nu pot fi atinse fără a investi în toate modurile de transport, inclusiv în sectorul transportului rutier.

AITA

AITA