Cadrul electronic TIR intră în vigoare pe tot globul într-un impuls imens pentru facilitarea comerțului

Noul cadru legal pentru digitalizarea completă a sistemului TIR (așa-numitul eTIR) a intrat în vigoare la 25 mai 2021, deschizând eTIR către 77 de țări, de pe cinci continente.

Această modificare de referință va permite un tranzit transfrontalier al mărfurilor complet fără hârtie, sub garanția vamală a sistemului TIR.

Sistemul internațional eTIR va asigura schimbul sigur de date despre tranzitul internațional de mărfuri, vehicule sau containere, în conformitate cu prevederile Convenției TIR, între sistemele vamale naționale și va permite organele vamale să gestioneze datele privind garanțiile, emise de lanțul de garanție către deținătorii autorizați să utilizeze sistemul TIR.

Sistemul TIR numără peste 30.000 de operatori autorizați și este acceptat la peste 3.500 de birouri vamale din întreaga lume.

De mai bine de 70 de ani, TIR a făcut comerțul mai rapid, mai ușor și mai sigur. Cadrul legal pentru digitalizare – noua anexă 11 la Convenția TIR a Națiunilor Unite – va consolida și extinde beneficiile TIR pentru comerțul multimodal global.

Pentru a marca această ocazie importantă, a avut loc o ceremonie specială la ONU, Geneva, găzduită de CEE-ONU, cu 16 ambasadori și demnitari care vorbesc în sprijinul digitalizării TIR.

Olga Algayerova, secretar executiv al CEE-ONU, a declarat:

„Lansarea eTIR, instrumentul global a Națiunilor Unite de facilitare a trecerii frontierelor, va asigura în continuare sistemul TIR, făcându-l mai eficient și mai competitiv. eTIR va permite operațiuni de trecere a frontierei fără hârtie și fără contact. Am văzut cât de important este acest lucru în timpul pandemiei COVID-19. Prin menținerea în siguranță a șoferilor și a vameșilor, eTIR poate fi un schimbător de jocuri pentru a se asigura că frontierele pot rămâne deschise în astfel de situații de urgență.

Sistemul TIR, cel mai vechi parteneriat public-privat al ONU, datează din anul 1949, când un tânăr IRU, sprijinit de un tânăr ONU, a început să abordeze dificultățile de a transporta mărfuri peste granițe fragmentate în Europa postbelică. IRU este autorizat de Comitetul administrativ al Convenției TIR (AC.2) să emită și să difuzeze carnetele TIR, precum și să opereze sistemul internațional de garanție.

Umberto de Pretto, Secretar General al IRU, a declarat:

„De peste 70 de ani IRU a reprezentat operatorii de transport rutier, care conduc camioanele, care transportă mărfuri peste granițe, având emblematica placă albastră TIR pe spatele a milioane de camioane. Odată cu apariția TIR complet fără hârtie, vom vedea acum și mai multe beneficii pentru operatorii de transport și clienții acestora, importatorii și exportatorii, care se află în centrul comerțului global. ”

Noul cadru juridic pentru TIR va aduce, de asemenea, beneficii considerabile pentru autoritățile vamale, în special prin faptul că COVID-19 continuă să restricționeze contactul fizic la frontiere dintre ofițerii vamali și conducătorii auto.

Osman BEYHAN, președintele Comitetului administrativ TIR (AC.2) și director general adjunct a Ministerului de Comerț din Turcia, a declarat:

„Intrarea în vigoare a eTIR este o adevărată piatră de hotar pentru noi și pentru toți cei implicați în comerțul internațional, logistica și transport. În opinia mea, această dezvoltare este ca și cum ar fi construirea unei autostrăzi de înaltă calitate și standard ridicat pentru transportatori și comercianți, pentru a le face operațiunile cât mai ușoare și impecabile posibil. Cel mai important, această realizare a fost posibilă datorită eforturilor comune ale tuturor părților interesate implicate în operațiunile TIR, inclusiv guvernele, sectorul privat, asociațiile naționale și internaționale. ”

Farid VALIYEV, șeful diviziei operațiunilor de tranzit, Comitetul vamal de stat, Azerbaidjan, a declarat:

„Digitalizarea completă a singurului sistem global de tranzit prevăzut de Convenția TIR (1975) este o etapă importantă în creșterea eficacității formalităților vamale în transportul internațional. Intrarea în vigoare a anexei 11 deschide o nouă eră pentru toate părțile interesate – inclusiv vamale, operatorii economici și comunitatea comercială – prin asigurarea unui comerț lin și eficient. ”

Akbar KHODAEI, Director Divizia Transporturi, Organizația de Cooperare Economică (Secretariatul ECO), a declarat:

„Suntem mulțumiți că statele membre ale ECO sunt în fruntea interconectării sistemelor lor de informații vamale la sistemul internațional eTIR. Secretariatul ECO sprijină pe deplin aceste inițiative și digitalizarea documentelor vamale și de transport, care vor spori în continuare facilitarea transportului și comerțului, precum și integrarea economică regională.”

Cadrul legal final pentru TIR electronic urmează mai mult de un deceniu, de planificare, investiții și probe, cu sprijinul autorităților vamale, al asociațiilor TIR și al altor organisme regionale și internaționale.

Azerbaidjan, Georgia, Iran (Republica Islamică), Republica Moldova, Pakistan, Tadjikistan, Tunisia, Turcia și Uzbekistan sunt în proces de interconectare a sistemelor lor de informații vamale cu sistemul internațional eTIR.

Mai mult, în numele statelor sale membre, Uniunea Europeană este în curs de finalizare a unei dovezi de concept pentru a interconecta Noul Sistem de Tranzit Computerizat al Uniunii Europene (NCTS) cu sistemul internațional eTIR.

Sistemul TIR funcționează în aproape 70 de țări și continuă să se extindă. După aderarea Egiptului la Convenția TIR la sfârșitul anului trecut, țările din Africa, Asia și America de Sud continuă să meargă pro activ spre aderarea și implementarea ulterioară a sistemului, complet fără hârtie.

Pentru mai multe informații, nu ezitați să vizitați site-ul dedicat eTIR: www.etir.org

Admin

Admin