Introducere vignetei pe teritoriul Bulgariei

Începând cu 1 martie 2020, vehiculele rutiere cu o greutate maximă totală permisă din punct de vedere tehnic care depășește 3,5 tone care circulă pe tronsoanele rutiere plătite în Bulgaria vor trebui să plătească pentru utilizarea lor pe distanță – taxe rutiere. Taxa respective înlocuieec vigneta electronică pentru vehicule grele și autobuze.

Taxa pentru 1 km este diferențiată în funcție de greutatea maximă admisă din punct de vedere tehnic a vehiculului rutier, clasa de emisii a acestuia și categoria de drum. Lungimea totală a drumurilor pe care vehiculele grele de peste 3,5 tone vor plăti taxe la începutul sistemului de taxare începând cu 1 martie 2020 este de 3 115 km. Aceasta include 803 km de autostrăzi și 2 312 km de drumuri de primă clasă.

Alegerea tehnologiei prin satelit permite Bulgariei să perceapă taxe pe întreaga rețea de drumuri naționale, inclusiv pe drumurile dintr-o clasă inferioară. Statul transferă partenerilor săi – companii private, riscul asociat investiției inițiale pentru operarea comercială a sistemului. Companiile private trebuie să investească în unități la bord, sisteme de comunicare și schimb de date cu sistemul de taxare, deschiderea și întreținerea a mii de puncte pentru vânzarea și furnizarea de unități către clienți.

O companie – furnizorul național de servicii de taxare poate fi încheiat un acord pentru taxarea cu o unitate de bord. Acesta va furniza o unitate de bord pentru fiecare dintre camioane sau autobuze, care va ține cont de segmentele de taxare conduse de utilizator. Condițiile și frecvența plății vor depinde de condițiile contractului.

În cazul în care vehiculul este echipat cu un tracker GPS și proprietarul dorește să fie utilizat pentru taxare, trebuie verificat dacă compania-furnizor de tracker GPS are un contract cu un furnizor național de servicii. Dacă este cazul, un contract de taxare poate fi încheiat cu compania relevantă. Informații despre utilizarea unităților de bord și a sistemelor de urmărire GPS sunt furnizate de către partenerii Agenției Bulgariei de Infrastructură Rutieră (RIA) – Furnizorii de servicii de taxare naționale. Registrul companiilor care au contracte cu RIA se află în secțiunea „Despre noi” de pe site-ul web www.bgtoll.bg.

Pentru plata taxelor de plată, transportatorii cu un parc mai mic pot beneficia de așa-numitul permis de ruta. Pasul de ruta este un serviciu plătit în prealabil – se alege un punct inițial și un punct final al rutei, precum și până la patru puncte intermediare, ca opțiune. Trecerea poate fi activată până la ora 23:59 în ziua următoare cumpărării, dacă utilizatorul nu este înregistrat în sistem și cu până la șapte zile înainte, dacă utilizatorul este înregistrat cu o adresă de e-mail. Șoferul are la dispoziție 24 de ore din momentul activării pasului de rută pentru a trece pe ruta prevăzută urmând punctele strict selectate. Ghidul de traseu va fi disponibil pentru achiziționare prin canalele existente pentru vânzarea de vignete electronice:

site-ul web al Administrației Naționale a taxelor www.bgtoll.bg

aplicația mobilă BGTOLL

terminal self-service care poartă logo-ul BGTOLL –

la ghișeele celor 27 de administrații rutiere regionale din țară

la punctele de vânzare care poartă sigla BGTOLL, situată la punctele principale de trecere a frontierei – Kalotina, Kapitan Andreevo, Kulata, podul Dunării – Ruse, Podul Dunării – Vidin, Silistra, Stanke Lisickovo și Ilinden.

După începerea sistemului de taxare la 1 martie 2020, vehiculele grele vor fi echipate cu unități de bord și trackere GPS. Până la sfârșitul anului, toate vehiculele grele ar putea, în teorie, să conducă cu dispozitive electronice. În primele luni de funcționare a sistemului de taxare în Bulgaria, este de așteptat, împreună cu unitățile locale de bord, asigurarea integrării unităților de bord valabile internațional care operează pe teritoriul Uniunii Europene.

O parte integrantă a fiecărui sistem de taxare este aplicarea efectivă. În cazul în care vehiculul circulă pe rețeaua plătită fără un permis de ruta pre-cumpărat pentru secțiunea relevantă sau fără a fi echipat cu o unitate de bord sau cu un tracker GPS valid sau echipamentul nu este pornit sau nu transmite date în în timp real, sistemul electronic va ține cont de această încălcare. Șoferul trebuie să se oprească la semnalul de la controlul de taxare mobil, în conformitate cu articolul 167a, paragraful 2, punctul 1 din Legea traficului rutier.

Autoritățile de control propun plata unei taxe compensatorii, care poate fi efectuată la fața locului cu un card bancar prin intermediul terminalului POS. Plata permite infractorului să evite o sancțiune administrativă pentru încălcarea în cauză.

Valoarea taxelor compensatorii este de:

Vehicul greu de peste 3,5 tone și până la 12 tone BGN 150 EUR 77
Vehicul greu de peste 12 tone cu 2-3 axe BGN 450 EUR 230
Vehicul greu de peste 12 tone cu 4 și mai multe axe BGN 750 EUR 383
Vehicul destinat transportului de pasageri cu mai mult de 8 locuri până la 12 tone BGN 150 EUR 77
Vehicul destinat transportului de pasageri cu mai mult de 8 locuri peste 12 tone BGN 150 EUR 77