Șoferi și mărfuri în pericol: UE are nevoie de parcări mai sigure și mai securizate pentru camioane

Angajatorii, sindicatele și operatorii de parcări îndeamnă Comisia Europeană să mențină o abordare concentrată pentru certificarea, modernizarea, construirea și finanțarea zonelor de parcare pentru camioane sigure și securizate în UE în următorii trei ani.

Într-o  scrisoare comună adresată comisarului european pentru transport, Adina Vălean  , Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (EFT), Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Organizația Europeană pentru Parcarea Securizată (ESPORG) au invitat Comisia Europeană să-și continue eforturile de cooperare, finanțarea zonelor de parcare sigure și securizate pentru camioane (SSTPA) în Europa pentru perioada 2025-2027.

Crearea unei rețele de parcări sigure și securizate este un răspuns strategic pentru abordarea penuriei de șoferi în UE, făcând profesie mai atractivă și mai viabilă pentru șoferii actuale și potențiale. Parcarea sigură și securizată este esențială pentru creșterea bunăstării șoferilor și pentru a se asigura că aceștia au sprijinul și infrastructura necesară pentru o prosperitate profesională.

Cele trei organizații pledează pentru modernizarea și dezvoltarea în continuare a unor SSTPA noi, mai durabile și mai conectate, care vor contribui la întemeierea unei veritabile rețele europene.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian  , a declara: „Deși suntem încurajați de recenta alocare a fondurilor UE pentru zone de parcare sigure și securizate pentru camioane, există o oportunitate semnificativă de a extinde această rețea în întreaga UE.

„Transportul rutier este coloana vertebrală a industriilor UE. Atragerea și păstrarea șoferilor calificați este vitală pentru durabilitatea și eficiența sectorului. Este crucială pentru protejarea sănătății și bunăstării șoferilor profesioniști, asigurându-le astfel condițiile de muncă și făcând asigurarea profesiei mai atractivă.”

„Îndemnăm state membre, autorități regionale și locale să acorde prioritate condițiilor de lucru ale șoferilor noștri, precum și siguranței și securității încărcăturii. Suntem optimi că următorul comisar al UE pentru transporturi va continua să bazeze pe sprijinul puternic al comisarului Vălean și să nu intensifice eforturile de a îmbunătăți aceste lucruri esențiale”, a adăugat și să-i ajute.

Directorul general ESPORG, Drik Penasse  , a declara: „Solicităm Comisia Europeană să-și continue eforturile de cofinanțare pentru SSTPA, precum și să dezvolte o viziune pe termen mediu și lung în parteneriat cu părțile interesate din industrie”.

„Aceste eforturi ar trebui să fie cuplate cu adaptarea regulilor de eligibilitate, inclusiv a programelor de promovare și de formare, pentru a permite tuturor părților interesate, în special investitorilor mai mici, zonelor de parcare și companiilor de transport rutier interesate, să beneficieze de finanțare. UE”, a adăugat el.

Șefa ETF Transport Terestru, Cristina Tilling,  a declara: „Parcări sigure și securizate sunt extrem de importante pentru bunăstarea șoferilor. Șoferii au nevoie de odihnă și de facilități adecvate pentru o recuperare eficientă, mai ales având în vedere problema predominantă a oboselii șoferului, care prezintă un risc semnificativ pentru siguranța rutieră.”

„Anga Comisia Europeană față de o viziune politică pe termen lung a SSTPA-urilor la standarde înalte va contribui în mare măsură la crearea condițiilor de muncă și a asigurării unor standarde de siguranță mai bune”, a adăugat ea.

AITA

AITA