Reuniunea sesiunii de toamnă a IRU

În perioada 10-12 noiembrie, în formatul videoconferinței, au avut loc reuniuni ale organelor statutare ale IRU: Consiliile de transport de marfă (CTM) și transportul de călători (CTP) și Adunarea Generală, unde participanții au discutat o serie de chestiuni de actualitate legate de implementarea transportului rutier internațional. Asociația AITA a fost reprezentată de dl Usatii Mihail, președintele Asociației și Administratorii Asociației dl Albulesa Dumitru și Țaulean Ghenadie.

Pe Agenda reuniuni s-au aflat mai multe chestiuni pentru ramura transport rutier, inclusiv cele mai   importante fiind următoarele aspecte:

  • Adoptarea programului de lucru pentru 2021;
  • Chestiuni financiare;
  • Impactul pandemiei COVID-19 asupra domeniului transporturilor;
  • Apelul IRU „Covid” către guverne;
  • Poziția IRU privind accelerarea decarbonizării transportului rutier prin absorbția mai rapidă a combustibililor alternativi
  • Poziția IRU cu privire la necesitatea unui cadru global privind guvernanța datelor de transport
  • Digitalizarea documentelor de transport și vamale: eTIR: și e-CMR, starea actuală și acțiunile ulterioare;
  • Pachetul UE privind mobilitatea – situația actuală și impactul asupra transportatorilor din țări terțe.

Principalul subiect al reuniunilor a fost discutarea consecințelor impactului pandemiei asupra industriei transportului auto. Participanții la reuniune au menționat că, în 2020, pandemia a afectat în mod semnificativ atât transportul comercial, cât și transportul de pasageri. Introducerea restricțiilor a afectat activitatea complexului de transport din întreaga lume. Transportatorii nu au oprit munca lor, dar, din păcate, pierderile nu au putut fi evitate. Economia globală a pierdut mai mult de un trilion și jumătate de dolari în venituri. Potrivit experților, pierderea transportatorilor din întreaga lume – în Europa, Asia, Africa, America și America Latină – se ridică la 220 miliarde de dolari.

Experții IRU notifică că transporturile sunt amenințate cu incapacitatea de plata. Cel mai mare risc este în Europa din cauza perturbărilor grave ale lanțului de aprovizionare în timpul perioadei de restricții.

Principala problemă cu care se confruntă companiile de transport în timpul pandemiei este lipsa capitalului. Participanții la întâlnire au menționat că alte sectoare (feroviar și aviatic) au un mare sprijin de stat, iar asistența pentru transportul rutier este simbolică.

Pentru a supraviețui, transportul rutier are nevoie de plăți directe în numerar și de o reducere a tuturor tipurilor de taxe și impozite impuse companiilor de transport.

În plus, guvernele din aproape toate statele, în special din UE, nu au oferit suficientă asistență pentru întreprinderi: doar 1,8% dintre asociațiile care au participat la Adunarea Generală a IRU au declarat anumite fapte de sprijin de stat – reducerea presiunii fiscale, suprataxa pentru conducătorii auto etc. Și mai ales toate preferințele se refereau la transportul de pasageri. De fapt, nici o demolare nu a fost extinsă nici măcar în cele mai bogate țări ale Uniunii Europene.

În timpul discuției, președintele ASMAP din Ucraina dl Leonid Kostyuchenko, a făcut o propunere de liberalizare a transportului de tranzit și bilateral în perioada pandemiei. Reprezentanții Asociației AITA și Asociației BAMAP din Bielorusia au susținut această propunere pentru liberalizarea transporturilor bilaterale și tranzit pentru perioada pandemiei.

De asemenea, am susținut propunerea privind atenuarea anumitor norme ale pachetului de mobilitate în perioada de carantină, care se referă la odihna șoferului în cabina mașinii. Această propunere a fost expusă de colegii din Ucraina, Polonia și Bielorusia pentru perioada pandemiei, care ar prevedea de a permite șoferilor să se odihnească (să doarmă) în cabina autovehiculului, deoarece șoferul va fi mai protejat de pandemie și nu va avea contracte inutile cu alte persoane. Propunerile în cauză rezultă din motivul, că restricțiile adoptate de Uniunea Europeană – interzicerea de 45 de ore de odihnă în camion, intră deja în vigoare.

Admin

Admin