Lipsa globală de șoferi de camion se va dubla până în 2028

  • Peste 3 milioane de posturi de șofer de camion sunt în prezent neocupate în 36 de țări studiate. Se estimează că lipsa de șoferi se va dubla în următorii 5 ani. Doar 12% dintre șoferi au vîrsta sub 25 de ani și doar 6% sunt femei.

Raportul IRU privind deficitul de șoferi din 2023 a constatat că peste trei milioane de locuri de muncă de șofer de camion sunt neocupate, sau 7% din totalul posturilor, în 36 de țări studiate. Odată cu creșterea decalajului uriaș dintre șoferii tineri și cei bătrâni, se va agrava mult în următorii cinci ani fără acțiuni semnificative.
Studiind peste 4.700 de companii de camioane din America, Asia și Europa, reprezentând 72% din PIB-ul global, IRU a constatat că deficitul de șoferi de camion a crescut la nivel global în 2023.

Două excepții au fost Europa și Statele Unite, unde penuria s-a redus ușor în 2023 din cauza cererii mai scăzute de transport ca urmare a inflației și a politicii monetare mai stricte care limitează consumul și investițiile.

Se estimează că deficitul se va agrava mult în următorii ani. Fără acțiuni de atragere și reținere a șoferilor, peste 7 milioane de posturi de șofer de camion ar putea fi neocupate până în 2028 în țările chestionate, inclusiv 4,9 milioane în China (20% din totalul posturilor), 745.000 în Europa (17% din totalul posturilor) și 200.000. în Turcia (28% din totalul posturilor).

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto , a declarat: „Problemele structurale din spatele penuriei șoferilor de camion continuă să afecteze serviciile de transport. Având în vedere că rata noilor veniți fiind semnificativ mai mică decât cea a șoferilor care se pensionează în fiecare an, acum este nevoie de acțiuni urgente. Ne lipsesc peste 3 milioane de șoferi de camion din țările pe care le-am examinat. Având în vedere demografia profesiei, estimam că aceasta s-ar putea dubla în următorii cinci ani. Consecințele unei astfel de deficite afectează deja comunitățile, lanțurile de aprovizionare și economiile care depind de industria noastră. Nu putem permite lipsei de șoferi să se agraveze. Operatorii își fac partea lor, dar guvernele și autoritățile trebuie să-și sporească eforturile pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și accesul la profesie.”

Cel puțin 50% dintre operatorii de transport rutier au probleme serioase în angajarea șoferilor calificați, în majoritatea țărilor studiate. De asemenea, mulți nu își pot extinde afacerea și pierd clienții și veniturile.

Profesia de șofer de camion are o populație îmbătrânită: mai puțin de 12% dintre șoferii de camion au sub 25 de ani, scăzând la 5% în Europa.

Singurele două țări chestionate cu o pondere mai mare a șoferilor sub 25 de ani sunt China (17%) și Uzbekistanul (25%).

Ponderea femeilor șoferi de camion continuă să rămână scăzută, la doar 6%, sub nivelul general al industriei de transport. China (6%) și Statele Unite (8%) au cea mai mare pondere a femeilor șoferi de camion, dintre țările studiate.

Decalajul „de la școală la roată” este o provocare cheie cu care se confruntă industria. Vârsta minimă de conducere pentru transportul internațional de marfă este încă între 21 și 26 de ani în unele țări.

Costurile ridicate de pregătire, licență și asigurare fac, de asemenea, costisitoare devenirea șoferului de camion. În Franța, de exemplu, costul mediu pentru obținerea unui permis de conducere de camion și a unui Certificat de competență profesională este de 5.250 EUR, de peste trei ori salariul minim lunar.

Guvernele trebuie să faciliteze accesul la profesie prin scăderea vârstei minime de conducere și subvenționând costurile de calificare.

O populație îmbătrânită – în special în Europa și Statele Unite, unde mai puțin de 13% dintre lucrători au sub 25 de ani – explică parțial lipsa de șoferi, sugerând că numărul disponibil de lucrători naționali ar putea să nu fie suficient pentru a acoperi decalajul.

Accesul șoferilor calificați din țări terțe la profesie ar trebui să fie facilitat, permițând țărilor cu un surplus de șoferi profesioniști să ajute să acopere lacunele acolo unde este necesar.

Admin

Admin