Lipsa globală de șoferi: anul 2022 în analiză

În 2022, IRU, susținută cu informații la fața locului de la membrii săi, a continuat să raporteze și să analizeze lipsa globală de șoferi: o problemă cronică care amenință stabilitatea și continuitatea mobilității și a lanțurilor de aprovizionare. În iunie 2022, după ce a chestionat peste 1.500 de operatori de transport rutier comercial din 25 de țări din America, Asia și Europa, IRU a publicat Raportul global de lipsă de șoferi din 2022 , care a constatat că sectorului lipsesc peste 2,6 milioane de șoferi profesioniști.

În Europa, deficitul de șoferi a crescut cu 42% din 2020 până în 2021, posturile de șoferi vacante ajungând la 71.000 în România, 80.000 atât în ​​Polonia, cât și în Germania și 100.000 în Marea Britanie.

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto  , a declarat: „Lipsa cronică de șoferi comerciali se înrăutățește, milioane de posturi rămânând neocupate. Acest lucru pune economiile și comunitățile deja stresate la un risc mai mare de inflație, probleme de mobilitate socială și colapsuri ale lanțului de aprovizionare.”

„Operatorii de transport rutier își fac partea lor, dar guvernele și autoritățile trebuie să își mențină atenția, în special pentru a îmbunătăți infrastructura de parcare, accesul la formare și pentru a încuraja mai multe femei și tineri în profesie”, a adăugat Umberto de Pretto. Raportul a arătat că femeile nu sunt încă pe scaunul de conducere. Mai puțin de 3% dintre șoferii de camion sunt femei în toate regiunile

Președintele IRU, Radu Dinescu , a transmis un mesaj simplu în remarcile sale finale: „Există o bună înțelegere a provocărilor și a posibilelor soluții. Acum este timpul să acționăm și să punem tinerii șoferi la volan.” Raportul – care evaluează șase țări reprezentând două treimi din industria totală a transportului rutier de marfă din Europa și patru țări reprezentând 28% din sectorul total de transport de pasageri – a arătat că deficitul de șoferi de camioane, autobuze și autocare în Europa scapă de sub control , alimentat de creșterea cererea de transport și îmbătrânirea populației de șoferi.

Fără acțiuni care să facă profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, Europa ar putea avea lipsă de peste două milioane de șoferi până în 2026, impactând jumătate din toate mișcările de mărfuri și milioane de călătorii de pasageri.

În ciuda faptului că salariile șoferilor sunt în unele cazuri de până la cinci ori mai mari decât salariul minim mediu, raportul prezintă date alarmante privind dificultățile de acces la profesia de șofer, în special pentru tineri, și atractivitatea acesteia, în special pentru femei.

Vârsta minimă de calificare este încă de 21 de ani pentru șoferii de camion din cinci țări din UE și între 21 și 24 de ani pentru majoritatea rolurilor de șofer de autobuz și autocar din UE, o barieră uriașă pentru cei care abandonează școala.

În cele din urmă, în noiembrie, având în vedere viitoarea revizuire a Directivei UE privind permisul de conducere, programată să înceapă la începutul anului 2023, IRU a înaintat un set complet de propuneri pentru a revizui directiva și a reduce penuria de șoferi în UE , inclusiv prin reducerea decalajului dintre școală și roată.

Prin aprobarea propunerilor industriei în timpul revizuirii, este de așteptat ca ponderea actuală a tinerilor șoferi sub 25 de ani (6% pentru marfă și 5% pentru pasageri) să crească la 10% până în 2030, plasând industria transportului rutier pe o poziție solidă, calea de întinerire pe termen lung. Industria urmărește, de asemenea, să crească ponderea femeilor șoferi la 10%.

Admin

Admin