IRU – Solicitare către organele competente din România privind traficul la frontieră

Asociația AITA de comun cu asociațiile profesionale de transport rutier din țările vecine ASMAP UA și UNTRR, sub egida Uniunei Internaţionale a Transporturilor Rutiere – IRU,
au adresat în data de 08.12.2022 o scrisoare comună către Președintele Autorității Vamale Române (AVR) – dl Bogdan Lari Mihei și către Ministrul Transportului și Infrastructurii din România – dl Mihai Grindeanu, în care solicită să se întreprindă măsuri urgente suplimenatre pentru reducerea timpilor de așteptare la frontiera moldo-română.


Este menționat faptul, că la punctele de trecere a frontierei dintre România și Ucraina sunt observate cozi majore, care crează provocări enorme pentru operatorii de transport rutier și șoferii acestora. În plus, punctele de trecere a frontierei dintre România și Moldova, care sunt folosite nu doar de operatorii de transport din Republica Moldova și România, ci și de cei din Ucraina, care traversează Moldova în tranzit, sunt și ele puternic aglomerate, ceea ce face  zile întregi ca șoferii să stea blocați la frontieră. Staționările mari la frontiere, afectează negativ lanțurile de aprovizionare și economiile naționale ale acestor țări și companiile de transport în parte.

De asemenea, se solicit luarea de acțiuni suplimentare concrete pentru a eficientiza comerțul și tranzitul peste hotarele României. Astfel, părțile semnatare a scrisorilor menționate au propus următoarele:

  • La punctele vamale Albita (RO) –Leușeni (MD) deși există o bandă verde TIR-EPD/AEO operațională la Leușeni, aceasta trebuie extinsă și pe partea românească;
  • La punctele vamale Gălati (RO) – Giurgiuleși (MD) de a introduce controale comune sau controale coordonate, invlusiv implementarea unei benzi verzi TIR-EPD;
  • La punctele vamale Siret (RO) – Porubne (UA) să fie  separat urgent transportul de mărfuri de traficul de pasageri;
  • La punctele vamale Vicovu de Sus (RO) – Krasnoilsk (UA) nou deschis, trebuie anunțat ca birou vamal TIR atât de autoritățile vamale române, cât și ucrainene.

Reiterăm faptul, că împreună cu informațiile electronice TIR trimise în avans, camioanele TIR traversează hotarele fără a fi nevoie de inspecții suplimentare, sporind în același timp gestionarea riscurilor și resurselor autorităților de frontieră. Crearea unor benzi verzi speciale TIR-EPD nu numai că va facilita munca inspectorilor vamali, dar va crește și eficacitatea controalelor, permițând o mai bună prevenire a riscurilor.

Totodată, problema sus menționată mai poate fi soluționată și prin mutarea unor controale de la frontieră în interiorul țărilor, în conformitate cu Convenția internațională privind armonizarea controalelor la frontieră asupra mărfurilor, în special cu anexa 1, articolul 1.

Scrisorile (inclusiv traducerea) pot fi accesate aici. (inclusiv traducerea)

Admin

Admin