Slovacia: Modificări ale sistemului de calcul a taxelor de drum începînd cu 1 iulie 2025

Începând cu 1 iulie 2025, Slovacia va modifica sistemul de calculare a taxelor de drum pentru utilizarea drumurilor de către vehiculele de transport marfă și autobuze, în legătură cu transpunerea celei mai recente actualizări a Directivei Eurovinieta.

Noua structură a taxei de drum
Taxa de drum va fi formată din trei componente principale:

  1. – Taxa de infrastructură – acoperă costurile de construcție, întreținere și reînnoire a rețelei rutiere.
  2. – Taxa pentru costurile externe legate de emisiile de CO₂ – reflectă impactul negativ asupra mediului cauzat de producția de CO₂.
  3. – Taxă pentru costurile externe legate de poluarea aerului – ia în considerare emisiile de substanțe nocive în aer.

 Informații și acțiuni solicitate de la operatorul/șoferul vehiculului:

  • Operatorii/șoferii de vehicule nu sunt obligați să ia nicio măsură obligatorie, deoarece tuturor vehiculelor li se atribuie implicit clasa 1 de emisii de CO₂ (cea mai scăzută).
  • Vehiculele înmatriculate înainte de 1 iulie 2019, precum și vehiculele din categoriile M2 și M3 (autobuze), nu sunt eligibile pentru a fi clasificate în clasele superioare de emisii de CO₂ 2-5.
  • Operatorii/șoferii de vehicule nu vor fi sancționați pentru nealocarea vehiculului într-o clasă de emisii de CO₂ superioară (alta decât CO₂ 1).
  • Pentru vehiculele înmatriculate pentru prima dată după 30 iunie 2019, se recomandă verificarea documentației producătorului (certificatele COC sau CIF). Dacă parametrii vehiculului îndeplinesc cerințele pentru clasificarea într-o clasă superioară de emisii de CO₂, operatorul trebuie să solicite o schimbare de clasă și să prezinte documentele justificative relevante – dar nu înainte de 1 iulie 2025.

Vehiculele pentru care operatorul vehiculului nu solicită o modificare de la clasa 1 de emisii de CO₂ sau pentru care valorile atributelor/parametrilor necesari nu sunt disponibile suficient de detaliat pentru a determina clasa de CO₂ sau care nu îndeplinesc criteriile pentru o clasă superioară (CO₂ 2–5), vor rămâne în clasa 1 implicită de CO₂.

Noile tarife de drum și mai multe informații puteți găsi  la email-ul: https://www.emyto.sk/en/etoll/toll-rates-and-discounts-2025