Protestele fermierilor: guvernele trebuie să compenseze daunele

Multe proteste ale fermierilor din Europa au perturbat serios lanțurile logistice, blocând rute cheie, atacând camioane și distrugând mărfuri, adesea cu poliția ca martor pasiv.

Costul pentru șoferi și firmele de transport este uriaș și în creștere, evident au nevoie de compensații.

Numărul de proteste ale grupurilor agricole din ultimele luni folosește tactici similare: blocarea rutelor comerciale cheie, inclusiv legături cu autostrăzi, granite, centre de distribuție și porturi, pentru a perturba transportul.

Șoferiții rămân prinși pe drum, ținuți efectiv ostatici pentru perioade lungi de timp, fără acces la hrană, apă și instalații sanitare, în timp ce mărfurile sunt livrate cu întârzieri masive.  IRU a cerut  deja autorităților UE și naționale să facă mai mult pentru a menține deschise rutele vitale comerciale și de mobilitate.

Costul mediu pentru șoferul sau operatorul unui camion blocat este de aproximativ 100 EUR pe oră. Costurile pot crește rapid, afectând în special șoferii proprietari și firmele mici și mijlocii de transport. Costurile economice mai largi au ajuns deja la multe milioane de euro.

Protestele au devenit din ce în ce mai violente, în special în Franța, camioanele și șoferii fiind atacați de bande de protestatari mascați care avariază vehiculele și distrug marfă, în special alimente. Aceasta este o pagubă penală împotriva unui camion și a șoferului său nevinovat, împotriva sectorului de transport în ansamblu și împotriva persoanelor care au fost destinate mâncarea.

Din păcate, protestatarii atacă în primul rând camioanele înmatriculate în străinătate, adesea din țările vecine. Valorile încărcăturii variază foarte mult, dar un camion poate transporta alimente evaluate la 100.000 EUR sau mai mult. Marfa avariată îi costă pe șoferi și pe operatori. Asigurarea nu acoperă daune, deoarece revoltele sunt excluse de majoritatea polițelor.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian  , a spus: „Este suficient. Șoferii și operatorii de transport nevinovați încearcă doar să-și facă treaba, aducând alimente și produse esențiale pe piețele din Europa.”

„Orice persoane are dreptul de a protesta, dar nu dreptul de amenința șoferii, de a ataca camioanele și de a distruge proprietăți. Și dacă se întâmplă întârzieri costisitoare, atacuri și distrugeri, cineva trebuie să plătească pentru asta”, a adăugat ea.

Guvernele din Europa nu au reușit adesea să asigure continuitatea lanțurilor logistice și să protejeze șoferii care pur și simplu încearcă să-și facă treaba. Eșecul guvernului de acțiune și de a proteja statul de drept este adesea demonstrat de imaginile polițiștilor care sunt prezenți la fața locului, dar nu căutați să oprească daune penale.

Raluca Marian a concluzionat: „Guvernele au datoria de a asigura libera circulație a mărfurilor și de a garanta securitatea șoferilor și a încărcăturii acestora. Defalcarea sistemică a autorității și a ordinii observate cu aceste proteste ridică pretenția legitimă a victimelor – operatorii de transport – la despăgubiri din partea guvernelor pentru pierderile suferite.

„Dacă guvernele nu îndeplinesc rolul de protecție, ele trebuie să plătească pentru daune. Nimeni altcineva nu o va face. Operatorii de transport au acum nevoie de procese simple și transparente pentru a solicita despăgubiri.”

Sursa: IRU

AITA

AITA