Progrese mixte în ceea ce privește permisul de conducere din UE

Abordarea generală a Consiliului face pași mici către abordarea penuriei de șoferi prin revizuirea normelor privind permisul de conducere, se așteaptă vești mai bune de la Parlamentul European. În cadrul aceleiași ședințe, Consiliul a ajuns la un acord istoric privind recunoașterea unor reguli specifice de conducere și de odihnă pentru șoferii din turismul cu autocar.

Miniștrii transporturilor din UE au aprobat abordarea generală a Consiliului UE cu privire la două dosare cheie: regulile privind timpul de conducere și de odihnă pentru șoferii din turismul cu autocarul și regulile permisului de conducere. Aceasta definește poziția Consiliului înaintea viitoarelor negocieri cu Parlamentul European. Rezultatele sunt amestecate.

Propunerea Comisiei Europene de revizuire a normelor privind permisul de conducere oferă posibilitatea de a elimina unele dintre barierele majore în calea atragerii mai multor talente în grupul de șoferi din UE. Din sectorul transportului rutier lipsesc aproximativ 600.000 de șoferi de autobuze, autocare și camioane ; iar tendința este ascendentă.

Consiliul, primul legiuitor al UE care și-a definit poziția cu privire la dosar, a recunoscut potențialul în anumite privințe, dar a ratat mai multe oportunități.

Printre realizările notabile, Consiliul sprijină propunerea Comisiei Europene de a permite conducerea însoțită și formarea șoferilor de camioane (categorii C și C1) începând cu vârsta de 17 ani. Acest lucru va deschide posibilitatea tinerilor absolvenți ai școlilor profesionale de a câștiga în siguranță experiență de conducere sub supravegherea unui șofer cu experiență. Dezavantajul este că statelor membre li se va permite să stabilească practici naționale diferite.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian , a declarat: „Poziția Consiliului este atât dulce, cât și acrișoară pentru șoferii de camion. Pe de o parte, majoritatea statelor membre au realizat că permiterea conducerii însoțite pentru tinerii de 17 ani nu înseamnă scăderea vârstei minime de conducere, așa cum au prezentat în mod înșelător unele organizații. Ajută doar la capturarea tinerilor absolvenți de școală prin stabilirea unei forme de formare plătită sub controlul șoferilor profesioniști cu experiență.

Partea acră este că Consiliul a făcut această măsură bună opțională pentru statele membre. Ne-am dori să vedem acest nivel în întreaga UE, așa cum va fi pentru tinerii șoferi de mașini private, deoarece șoferii profesioniști au comparativ mai multă pregătire și își câștigă existența din conducere, făcându-i mult mai siguri în mod implicit.”

O altă realizare notabilă este faptul că Consiliul a acceptat propunerea Comisiei privind un mecanism UE de recunoaștere a permiselor de conducere din țări terțe. În prezent, fiecare stat membru își urmează propriile practici.

„Sectorul nostru are nevoie de mai mulți șoferi. Deși acordăm prioritate talentelor locale, inclusiv șoferilor tineri și femeilor, decalajul este atât de mare încât nu putem depăși lipsa fără șoferi din țări terțe”, a subliniat Raluca Marian.

„Suntem bucuroși că Consiliul a convenit să aibă o practică armonizată a UE pentru recunoașterea permiselor de conducere profesionale străine. Cu toate acestea, așa cum a afirmat IRU în mod repetat, acest lucru rezolvă doar jumătate din problemă. Un șofer profesionist nu poate conduce în UE decât dacă are și un certificat de competență profesională (CPC) recunoscut. Prin urmare, în ciuda eforturilor sale, Consiliul nu a reușit să rezolve problema”, a adăugat Raluca Marian.

Din păcate, Consiliul a ratat și ocazia de a răspunde nevoilor transportului colectiv de pasageri, cum ar fi eliminarea limitei arbitrare de 50 de kilometri pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocare sub 21 de ani.

„Deși s-au înregistrat unele progrese, soluții importante lipsesc din abordarea generală a Consiliului. Sperăm că Parlamentul European va aduce o versiune mai bună a regulilor permisului de conducere la negocierile trilogului”, a conchis Raluca Marian.

Negocierile privind Pachetul de mobilitate 1 au dus la un acord de ultimă oră în rândul legiuitorilor, care s-au concentrat în principal pe transportul de mărfuri, lăsându-le șoferilor din turismul cu autocarul cu reguli nepotrivite pentru timpul de conducere și odihnă.

Încă de la început, IRU a salutat propunerea Comisiei Europene de stabilire a unor reguli specifice pentru turismul cu autocarul, care este un pas în direcția corectă de care vor beneficia șoferii, pasagerii și operatorii din turismul cu autocarul.

Abordarea generală a Consiliului a îmbrățișat în mare măsură propunerea Comisiei. Cel mai important, le permite șoferilor de turism cu autocar să:

  •  împartă pauza de 45 de minute în pauze mai scurte de cel puțin 15 minute, în funcție de durata timpului zilnic de conducere,
  •  prelungească timpul de serviciu cu o oră o dată sau de două ori, în funcție de durata călătoriei, cu despăgubire integrală și
  •  conducă timp de 12 zile consecutiv în călătoriile naționale și recuperarea odihnei săptămânale omisă după călătorie, ceea ce este deja posibil pentru călătoriile internaționale.

„Salutăm acordul președinției spaniole în cadrul Consiliului. Acest lucru deschide calea unei negocieri de trilog rapid între instituțiile europene, ținând cont de votul pozitiv din Comisia pentru Transport a Parlamentului cu privire la dosarul din luna trecută”, a spus Raluca Marian.

„Recunoașterea modului specific în care lucrează șoferii de turism cu autocar și permițându-le să-și adapteze timpul de conducere și pauzele la modelele specifice ale industriei lor, va îmbunătăți siguranța și condițiile de muncă, sporind atractivitatea profesiei pentru acest mod de transport ecologic”, a menționat Raluca Marian.

Sursa: IRU, https://www.iru.org/news-resources/newsroom/mixed-progress-eu-driving-licence-and-coach-tourism-driver-rules

Admin

Admin