Noua propunere UE de transport combinat ar putea dăuna cooperării intermodale eficiente

În ciuda speranțelor contrare, propunerea legislativă de mult așteptată a Comisiei Europene de modificare a Directivei privind transportul combinat ar putea dăuna cooperării intermodale eficiente, în loc să o stimuleze, din cauza cadrului ambiguu de stimulare pentru transportul combinat și intermodal de marfă.

Comisia Europeană a propus o revizuire fundamentală a cadrului legal actual pentru transportul combinat. Acest lucru ar stabili stimulente pentru transportul combinat și intermodal pe capacitatea unei operațiuni de a-și reduce costurile externe cu 40% în comparație cu o operațiune pură de transport rutier de mărfuri.

Comisia nu a oferit nicio claritate cu privire la ceea ce va fi considerat un cost extern și modul în care acestea vor fi calculate. Statele membre vor trebui, de asemenea, să elaboreze planuri de politică care să facă transportul combinat și multimodal mai eficient și să reducă costurile cu cel puțin 10% în termen de șapte ani.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian , a declarat: „Apreciem eforturile Comisiei de a aborda în sfârșit regulile de transport combinat. Dar vedem propunerea ca pe o oportunitate ratată de a stabili un cadru de stimulare simplu și transparent pentru utilizatorii de transport de marfă combinat și intermodal.”

„IRU nu este convins că legarea stimulentelor de transport combinat de performanța costurilor externe a operațiunilor de transport rutier de marfă este abordarea corectă. Ar putea încetini reducerea calității aerului și a amprentei de dioxid de carbon a transportului rutier de marfă”, a adăugat ea.

Propunerea lasă determinarea unui cadru pentru calculele costurilor externe în seama unui act de punere în aplicare. Propunerea include doar o referire vagă la Manualul Comisiei privind costurile externe. Inițiativa UE Count Emissions nu este deloc luată în considerare.

Utilizarea obligatorie a cadrului Electronic Freight Transport Information (eFTI) este o altă condiție pentru a beneficia de stimulente. Trebuie remarcat faptul că implementarea efectivă a eFTI a început abia la nivelul UE. Fără alte întârzieri, cererea completă este prevăzută doar pentru mijlocul anului 2026. Utilizarea obligatorie a eFTI nu ar trebui să devină o barieră în calea accesului la stimulente pentru transportul combinat.

„Complexitatea suplimentară și incertitudinea juridică ar putea să nu convingă transportatorii rutieri să folosească mai mult transport combinat și intermodal și, prin urmare, propunerea ar putea rata obiectivul de decarbonizare a transportului de marfă și a logisticii”, a adăugat ea.

„În viața reală, este vorba despre transport eficient, cooperare și complementaritate între moduri. Acesta este ceea ce legiuitorii ar trebui să aibă în vedere atunci când stabilesc reguli, în loc să pună diferite moduri unul împotriva celuilalt și să stabilească ierarhii artificiale deconectate de realitatea de zi cu zi. Este necesară o mai bună cooperare între diferitele moduri și avem nevoie de un cadru legal modern la nivelul UE pentru a permite acest lucru”, a conchis Raluca Marian.

 

Admin

Admin