Lipsa șoferilor de camion și datele demografice

Fără acțiuni semnificative, deficitul de șoferi de camion se preconizează să se dubleze până în 2028. Unul dintre motivele cheie este diferența de vârstă tot mai mare în demografia șoferilor.

Cel mai recent raport al IRU privind deficitul de șoferi – care se bazează pe un sondaj efectuat pe mai mult de 4.700 de companii de camioane din America, Asia și Europa – a constatat că ponderea șoferilor sub 25 de ani continuă să rămână scăzută, la 12% sau mai puțin.

China (17%) și Uzbekistanul (25%) sunt singurele țări cu o pondere mai mare a șoferilor sub 25 de ani.

În multe regiuni, unul dintre motivele ponderii scăzute a tinerilor șoferi de camion este îmbătrânirea populației (mai puțin de 13% din forța de muncă are sub 25 de ani în toate regiunile, cu excepția Mexicului, Uzbekistanului și Chinei).

Cu toate acestea, ponderea tinerilor șoferi de camion este sub nivelul de referință al populației active în toate regiunile, cu excepția Chinei și Uzbekistanului, ceea ce înseamnă că profesia atrage mai puțini tineri în comparație cu alte sectoare.

Majoritatea regiunilor au o pondere mare de șoferi care au 55 de ani sau mai mult. În multe cazuri, este mai mare decât referințele generale privind transportul și populația activă și mult mai mare decât ponderea tinerilor șoferi de camion, ceea ce înseamnă că deficitul va crește în viitorul apropiat, deoarece grupul de șoferi tineri nu va putea înlocui cei care ies la pensie.

Europa are cea mai mare vârstă medie a șoferului (47). O treime din populația șoferilor are peste 55 de ani, în timp ce doar 21% din populația activă totală are peste această vârstă. Mai mult, ponderea șoferilor tineri este foarte scăzută (doar 5% dintre șoferii au sub 25 de ani).

Argentina, China și Mexic au o pondere mult mai mică a șoferilor peste 55 de ani (16%, 14% și, respectiv, 13%), ceea ce este aliniat cu populația lor activă generală.

Există, de asemenea, semne încurajatoare în unele țări în care ponderea șoferilor tineri s-a îmbunătățit, cum ar fi în Statele Unite (8,1% în 2022 față de 6% în 2020).

Ponderea femeilor șoferi de camioane este, de asemenea, cu mult sub rata generală de angajare a femeilor în industria transporturilor. Mai puțin de 6% dintre șoferii de camion sunt femei în toate regiunile studiate.

La 8%, Statele Unite sunt singura țară cu o pondere mai mare de femei șoferi.

AITA

AITA