CountEmissions EU: Vești bune, dar Consiliul nu reușește să clarifice punctele cheie

IRU salută acordul Consiliului cu privire la o abordare ”de la roată la roată” pentru contorizarea emisiilor în sectorul transporturilor. Puncte majore de neclaritate rămân cu privire la modul de tratare a subcontractării, o practică obișnuită în transportul rutier, precum și cât de multă birocrație și costuri vor aduce noile calcule operatorilor de transport.

Propunerea UE CountEmissions a fost prezentată de Comisia Europeană la începutul acestui an, ca parte a „Pachetului de marfă ecologic”. Noul regulament urmărește să implementeze un cadru comun al UE pentru calcularea și dezvăluirea emisiilor de GES provenite din serviciile de transport de pasageri și mărfuri.

Într-o notă pozitivă, Consiliul a susținut abordarea Comisiei și a aliniat propunerea UE CountEmissions cu standardul ISO 14083. Standardul ISO este deja în uz și oferă o metodologie pentru calcularea și dezvăluirea emisiilor de GES folosind o abordare „de la roată la roată”.

O mare noutate în comparație cu propunerea Comisiei Europene este că Consiliul ar dori ca marii operatori de transport să fie obligați să își calculeze emisiile pentru operațiunile interne pe baza datelor primare.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian , a declarat: „Luăm notă că Consiliul ar dori ca marii operatori de transport să-și calculeze emisiile pe baza parcurilor de autovehicule și operațiunilor lor reale. Acest lucru nu este nici bun, nici rău în sine, deoarece marile corporații trebuie să își raporteze emisiile în conformitate cu Directiva UE de raportare a durabilității corporative (CSRD). Problema este că Consiliul nu stipulează clar ce constituie o întreprindere mare. Ar fi fost apreciată o referire la definițiile utilizate în CSRD. Consecvența regulilor UE ar fi un început bun.”

Consiliul obligă, de asemenea, Comisia Europeană să furnizeze un instrument online pentru calcularea emisiilor de GES.

Unul dintre punctele majore de incertitudine pentru sector este tratamentul subcontractanților. Întrucât o mare parte a pieței transportului rutier este caracterizată de subcontractare, este important să se clarifice faptul că unei companii mari care își bazează raportarea pe date primare, i se permite să utilizeze date implicite (secundare) pentru micii subcontractanți. În cele mai multe cazuri, micii subcontractanți sunt microîntreprinderi (unul până la cinci vehicule), care nu dețin expertiza sau instrumentele necesare pentru a colecta date, precum și pentru a calcula și dezvălui emisiile lor de GES.

Raluca Marian a spus: „Consiliul nu reușește să clarifice o întrebare simplă pentru sectorul transportului rutier: cum ar trebui tratate datele subcontractanților în scopul calculării emisiilor? Unii îl numesc un detaliu, dar acest „detaliu” este important pentru sectorul nostru. Dacă nu înțelegem acest aspect, cum poate sectorul de drum să aplice regula? Și cum poate cineva să-și imagineze că o microîntreprindere ar putea avea capacitatea, timpul și resursele de a colecta date primare?”
Al doilea punct major se referă la verificarea datelor de ieșire, un element suplimentar care nu a fost luat în considerare în mod corespunzător. Odată ce operatorii și-au calculat emisiile de GES, acestea vor trebui verificate de un organism de evaluare a conformității pentru a se asigura că îndeplinește cerințele. Deși Comisia intenționează să adopte norme specifice pentru procedura de verificare într-o etapă ulterioară, domeniul de aplicare ar trebui deja clarificat în propunere.

„Textul actual este destul de confuz cu privire la rolul organismelor de evaluare a conformității. Există milioane de operațiuni de transport în fiecare zi. Presupunem că nimeni nu dorește o ștampilă care să ateste că emisiile au fost numărate exact în fiecare caz. Dar acest lucru nu este clar în lege și Comisia nu a făcut-o mai bine”, a subliniat Raluca Marian.

„Ne uităm acum cu interes la Parlamentul European, care încă nu își definește poziția în dosar. Ne menținem speranțe mari pentru îmbunătățiri ale versiunii Parlamentului. Poziția Parlamentului, așteptată în aprilie, se va confrunta cu Consiliul în cadrul negocierilor trilog”, a conchis Raluca Marian.

 

Sursa: IRU, https://www.iru.org/news-resources/newsroom/countemissions-eu-some-good-news-council-fails-clarify-key-points

 

Admin

Admin