În conformitate cu noile cerințe privind informațiile prealabile în cadrul Uniunii Economice Eurasiatice (EAEU), deținătorii carnetelor TIR care transmit EPI către Kazahstan vor trebui să introducă informații suplimentare.
- Codul scopului mărfurilor pe pagina operațiunilor vamale: pentru a indica dacă mărfurile transportate sunt pentru uz personal, ajutor umanitar sau nu aparțin niciuneia dintre aceste categorii.
- Subtipul mijlocului de transport pentru camioane, remorci și semiremorci.
- Tipul de subiect pentru transportatori, expeditori și destinatari cu adresă în țările EAEU:
- persoană fizică (neînregistrată ca întreprinzător individual);
- persoană juridică; sau
- asociație.
Transportatorii trebuie să actualizeze informațiile despre compania lor, indicând tipul organizației: persoană juridică sau asociație.
- Identificatorul fiscal al contribuabilului pentru transportatori, expeditori și destinatari cu adresă în țările EAEU sau identificatorul persoanei fizice pentru expeditori și destinatari, în funcție de tipul de subiect.
- Informații despre documentul de identitate pentru expeditori și destinatari care sunt persoane fizice (neînregistrate ca întreprinzători individuali).
- Pentru utilizarea EPI ca declarație de tranzit în Republica Kazahstan, transportatorii naționali și străini trebuie să indice identificatorul fiscal kazah (BIN/IIN/UIN) în secțiunea informații despre companie și să asigure un sold suficient de fonduri în cont pentru debitarea ulterioară a taxelor de tranzit (minim 50 USD).
Ce este UIN?
UIN (Număr Unic de Identificare) este un identificator fiscal kazah emis exclusiv persoanelor fizice străine (nerezidente). În sistemul vamal, acesta îndeplinește aceeași funcție ca IIN (atribuit rezidenților) și este utilizat pentru evidența taxelor vamale, a taxelor, impozitelor și a altor plăți obligatorii.Când trebuie indicat UIN în TIR-EPD?
UIN trebuie indicat în TIR-EPD în secțiunea „Informații despre companie”, în câmpul „BIN/IIN”, dacă EPI urmează să fie utilizată ca declarație de tranzit în Kazahstan. Dacă acest câmp nu este completat, sistemul KEDEN va respinge declarația, iar utilizatorul va trebui să trimită o nouă EPI după introducerea datelor corecte.Cum se obține UIN
Conform procedurii stabilite de Ministerul Finanțelor al Republicii Kazahstan, UIN pentru persoanele fizice străine este generat de sistemele informaționale ale organelor de venituri de stat pe baza datelor personale furnizate. Pentru a obține UIN, persoana fizică străină trebuie să se prezinte pe teritoriul Republicii Kazahstan și să se adreseze personal organului vamal la punctul de intrare, prezentând documentul de identitate. Pe baza acestor date, Comitetul pentru Venituri de Stat atribuie UIN. După atribuirea UIN, persoana fizică străină trebuie să-l indice la efectuarea plăților vamale în Kazahstan. În băncile de nivel secundar, UIN trebuie indicat în câmpul „Scopul plății” din documentul de plată. După efectuarea plății, persoana fizică continuă procedura de declarare vamală a mărfurilor.Pașii următori
Asociațiilor li se recomandă să informeze transportatorii că, pentru a preveni respingerile ulterioare din partea sistemului vamal al Kazahstanului, transportatorii TIR care sunt persoane fizice străine trebuie să obțină în prealabil UIN și să-l introducă în aplicația TIR-EPD în secțiunea „Informații despre companie”, în câmpul „BIN/IIN”. Numai EPI care conțin un UIN valid în datele deținătorului TIR pot fi acceptate și procesate ca declarații de tranzit în Kazahstan.Documente scanate. Este obligatorie indicarea documentelor: CMR (scrisoare de trăsură rutieră), factură comercială și packing list (dacă mărfurile sunt ambalate) și atașarea copiilor scanate ale acestor documente direct în EPI. Toate celelalte documente menționate în EPI trebuie, de asemenea, să fie însoțite de copii scanate corespunzătoare.
- Cerințe suplimentare pentru încărcarea documentelor:
- se permite atașarea unui singur fișier pentru fiecare tip de document; documentele cu mai multe pagini trebuie unite în prealabil într-un singur fișier;
- încărcarea se face prin funcția „Trage și plasează fișier” sau prin butonul „Încarcă fișier”;
- pentru anumite tipuri de documente (de exemplu, categoria „Altele”), este necesar să se indice manual denumirea acestuia.
Implementarea cerințelor privind noile date enumerate mai sus este programată pentru 18.02.2026. După lansare, noile informații obligatorii vor trebui completate, dar aceste date noi nu vor fi transmise către vamă până la lansarea completă a noului format.
Lansarea completă a noului format este planificată în perioada 20.02.2026 – 21.02.2026. În această perioadă de implementare sunt de așteptat întreruperi temporare în schimbul de mesaje.







